Paikka auki -työ toi kokemusta ja varmuutta asiakaspalveluun

Tarinat | 21.10.2024

Aloitin vuoden 2024 toukokuussa työn toimistoassistenttina Espoon ja Kauniaisten Muistiyhdistyksessä. Muistiyhdistys hallinnoi Uudenmaan Muistiluotsia, joka järjestää läntisen Uudenmaan alueella ryhmiä, luentoja ja muita tapahtumia muistisairaille ihmisille ja heidän läheisilleen. Muistiluotsi tekee yhteistyötä myös muiden toiminta-alueen muistiyhdistysten, kuten Vantaan ja Keski-Uudenmaan Muistiyhdistysten kanssa.

Työtehtäväni ovat olleet monipuolisia. Teen mainoksia Canvalla yhdistyksen eri tapahtumiin, käsittelen jäsenhakemuksia, kirjaan palautteita, teen tapahtumakoosteita, täydennän toimiston kahvikaapin sisältöä ja päivitän nettisivuja. Olen myös avustanut viestinnällisisä tehtävissä erityisesti sosiaalisen median sisältöjen suunnittelussa. Olen opiskellut ruotsin kieltä aiemmin ja päässyt Paikka auki -työssäni hyödyntämään kielitaitoani kääntämällä sisältöä ruotsin kielelle.

Rohkeutta asiakaspalveluun puhelimessa

Yksi tärkeimmistä tehtävistäni on toimiston puhelimeen vastaaminen. Minulla ei ole ollut juurikaan aiempaa kokemusta asiakaspalvelusta varsinkaan puhelimitse. Se olikin aluksi minulle melko stressaavaa, sillä en muutenkaan erityisemmin pidä puhelimessa puhumisesta. Olin kuitenkin tyytyväinen tästä työtehtävästä, sillä sain mahdollisuuden kehittää taitoja asiakaspalveluun. Halusin myös kohdata jännitykseni ja mennä mukavuusalueen ulkopuolelle kehittääkseni itseäni. Tässä työssä puhelimeen vastaaminen on myös erilaista kuin monissa muissa paikoissa, sillä useimmiten puhelimen toisessa päässä on muistisairas tai muistisairaan läheinen.

Aluksi jännitin enemmän ajatusta muistisairaille vastaamisesta. Jännitin puhelimeen vastaamisen lisäksi myös sitä, osaanko kohdata oikein ihmisen, jolla on muistisairaus. Kuitenkin ne puhelut, joita minulla on ollut muistisairaan kanssa, ovat menneet hyvin.  Muistisairasta ihmistä on aina kohdeltava kunnioittavasti ja kun näin tekee, pääsee jo hyvin pitkälle.

Kävi ilmi, että enemmän jännitinkin puheluita muistisairaiden läheisiltä. Läheisillä on usein vaikeampia kysymyksiä: He saattavat olla huolissaan omasta ja muistisairaan omaisensa tilanteesta. He saattavat kysyä neuvoa, miten toimia erilaisissa vaikeissa tilanteissa. Tällöin ohjaan heidät eteenpäin joko muistiohjaajalle, Muistineuvo-puhelimeen tai hyvinvointialueelle. Läheisillä on myös joskus ymmärrettävästi tunteet pinnassa, kun he pyytävät apua vaikeaan tilanteeseensa. Minun on pysyttävä rauhallisena ja kuunneltava, vaikka minulla ei olisikaan heille valmista ratkaisua. Usein ihmistä auttaa se, että hän saa purkaa tunteitaan ja joku kuuntelee.

Kannustusta ja tukea

Nämä kokemukset ovat tuoneet varmuutta puhelimitse tapahtuvaan asiakaspalveluun. Mitä enemmän on asiakaspalvelukokemuksia, sitä vähemmän ne jännittävät ja sitä varmempi olen siitä, että tiedän miten toimia. Tiedän, pystynkö itse antamaan asiakkaalle vastauksen vai ohjaanko asiakkaan eteenpäin taholle, joka osaa häntä paremmin. Se tuo onnistumisen tunteen, kun tiedän vastauksen asiakkaan kysymään kysymykseen. Sekin on hienoa, jos saan rauhoitettua asiakkaan mieltä ja saan hänelle varmuutta siitä, että asiat menevät eteenpäin ja parempaan suuntaan.

Tämä työpaikka on merkinnyt minulle paljon. Olen saanut monenlaisia uusia kokemuksia niin työtehtävissä kuin muillakin elämän osa-alueilla. Tämän työn perässä muutin toiseen kaupunkiin. On ollut hienoa nähdä asioita toisesta näkökulmasta. Olen myös tutustunut työkavereihini, jotka kaikki ovat ihania ihmisiä. Kaikki ovat olleet kannustavia ja aina tukemassa, kun olen sitä tarvinnut. Olen oppinut heiltä paljon, ja tiedän että tulen vielä oppimaan paljon lisää.

Saana
Paikka auki -työntekijä
Espoon ja Kauniaisten Muistiyhdistys